En ondertussen in Ouarzazate, Marokko... - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Gijs en Lize - WaarBenJij.nu En ondertussen in Ouarzazate, Marokko... - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Gijs en Lize - WaarBenJij.nu

En ondertussen in Ouarzazate, Marokko...

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs en Lize

01 November 2013 | Marokko, Ouarzazate

Vanmiddag naar het centrum van dit bescheiden plaatsje in het midden van Marokko gegaan. Net te ver om te lopen dus we nemen de taxi. We stappen in, twee gesluierde vrouwen komen naast ons zitten en voorin zitten twee jongens. Met zijn 7-en gaat de oude Mercedes op pad, ramen open, arabische muziek op, een van de vrouwen voert een geanimeerd gesprek via haar mobiele telefoon en naast de rafelige asfaltweg staan in de verte talloze palmen zachtjes te wuiven in de zon..
Zoals bij dit taxiritje komt Marokko in alle opzichten nogal op je af. Soms ongemakkelijk, soms irritant, meestal ontzettend fascinerend! Indrukwekkende landschappen, drukke medina's met allerlei handeltjes en activiteiten, heerlijk eten, mooie spulletjes, maar ook veel zwerfafval, redelijk veel armoede, veel opdringerige mannetjes en altijd moeten onderhandelen over wat je betaalt. Eigenlijk alle ingredienten voor een enerverende reis..!
Waarbij we geregeld onze rust pakken én op gepaste wijze de verjaardag van Lize hebben gevierd in de woestijn; onvergetelijk!

Ps. Bedankt voor alle lieve en leuke reacties op ons vorige reisverslag.

• 01 November 2013 - 23:04

José:

Lieve schatten, de plaatsnamen klinken in ieder geval sprookjesachtig! En ja, het is een totaal andere wereld, zo te horen uit jullie poëtische verhalen. Een 'rafelige asfaltweg', die houden we erin. Alleen hebben we die eigenlijk niet in ons keurig nette landje. Lijkt me wel erg vermoeiend, al die indrukken. Even heerlijk chillen in de woestijn is dan wel heel fijn! Hier is het volop herfst: de bomen waaien kaal en het is bewolkt en druilerig. Ook wordt het zoetjesaan wat kouder. Maar.... even luisteren naar het brabbelen en kraaien van Stijn doet wonderen! Daar wordt je warm van. Lieverds, geniet volop en relax voldoende. Wij gaan richting Sint Maarten, jullie blijven in je 1001- nachttafereel (hoe spel je dat in godsnaam??)! Heel veel liefs, mama/José

• 02 November 2013 - 14:22

Sandra V. W:

De zin "palmen zachtjes te wuiven in de zon" hebben bij ons afgelopen maandag een geheel andere invulling gekregen.
    Kijk, dat hebben julllie nu weer gemist :)
    In Marrakech is een Nederlands vrouw Gemma die een heerlijke kookschool runt. Zij is weer een vriendin van mijn zus en heeft net als jullie genoten van de geuren, het lawaai, het onderhandelen kortom een geheel andere cultuur.
    Daar kun je dan inspriratie op doen om thuis de geuren weer tot je te laten komen en herinneringen zijn er weer!
    Ik heb het gisteren gehouden bij boeuf bourguignon waar papa en ik met vrienden oerhollands van hebben genoten.

Liefs Sandra

• 02 November 2013 - 20:46

Rob:

Leuk weer om te lezen hoor! En die trommelfoto lijkt ook een mooi moment te hebben vastgelegd!

• 03 November 2013 - 00:45

Jesse:

Hoi wereldreizigerts!

Superleuk om van jullie te horen! En fotos te zien. Jullie komen er al aardig in zo te zien en lezen. Je verjaardag vieren in de woestijn, das er een om nooit te vergeten. Have fun! Dit is pas t begin.
    Mzl jesse

• 03 November 2013 - 19:43

Bas En Joany:

Klinkt al als een hele belevenis! Ben benieuwd waar jullie nog meer terecht gaan komen!

• 03 November 2013 - 23:18

JOOP:

Dag Gijs en Lize, gefeliciteerd allebei natuurlijk met de verjaardag. Lijkt me speciaal zo op reis.
    Afgelopen zaterdag was Luz Azul te gast bij Vrije Geluiden. Met ook het favoriete nummer Amor. Hun album doet het uitstekend. Nog bedankt Gijs voor die verrassing.
    Gr Joop

• 04 November 2013 - 19:39

Jacques Van Der Meer:

Hi Lize en Gijs,

Terwijl in Marokko de dadelpalmen langs rafelige asfaltwegen suf staan te wuiven, jaagt hier een zuidwester met bruut geweld eiken, platanen en iepen dwars door de straten en hebben zojuist een paar windhozen evenzoveel daken van hun pannen beroofd. Voor ons is er kennelijk geen plaats onder jullie strakblauwe hemel!
    Maar wij hebben de kunstroute gelopen. In de Schachelstraat bij de piercingshop hebben wij wat langer stilgestaan. Het hanselt hier om een vorm van body-art, die iedere voorstelling te boven gaat. Met haken van ijzer, aan rug of borst, laten vrijwilligers zich aan zware kettingen omhoog hijsen. En ze vertonen er lichtbeelden bij. De meeste bezoekers vallen reeds op de drempel in katzwijm en daarom wordt onze ongeveinsde belangstelling bijzonder gewaardeerd. Deze behoefte gaat terug op een eeuwenoud initiatieritueel bij de indianen en ook menig yogi in India beoefent, tot op de dag van vandaag, deze buitengewone tak van sport. In een vlaag van oprechte belangstelling stelt Sandra de werkplaats ter beschikking, want aan geschikte ruimte is chronisch gebrek. Toegegeven, ze loopt wat hard van stapel, maar pragmatisch is ze wel. In je eigen huis getuige zijn van een exotisch fenomeen en je bespaart je een vermoeiende en gevaarlijkie reis naar India. Waarmee ik maar zeggen wil; om de hoek valt soms veel te beleven! Blijf goed voor elkaar zorgen, geniet bovenmate, liefs, Jacques.

• 05 November 2013 - 22:27

Linda:

Heee genieters!
    Wat heerlijk om te lezen, ik waan me ook een beetje daar :).
    Geniet van ales, beleef!
    Dikke knuffel!

• 15 November 2013 - 16:37

Rob:

Hai Lize en Gijs
    T is weer een leuk verslag om te lezen we kijken uit naar het volgende verhaal.
    groetjes
    ellen en rob

• 21 November 2013 - 22:11

Anne:

Hoi Gijs en Lize,

Leuk om mee te lezen over jullie reis. Bedankt voor de mooie verjaardagskaart. Veel plezier nog.

Groetjes Anne