Cityhoppen - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Gijs en Lize - WaarBenJij.nu Cityhoppen - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Gijs en Lize - WaarBenJij.nu

Cityhoppen

Door: Lize

Blijf op de hoogte en volg Gijs en Lize

13 December 2013 | Maleisië, Malakka

In korte tijd hebben we 3 wereldse steden aangedaan. Wat een verschillende ervaringen!

De eerste stop was in Dakar, Senegal. Zou dit nu al zo'n land zijn waar Jelle Brandt Corstius in zijn " Universele reisgids voor moelijke landen" over schrijft, vroegen we ons nog af... We waren de douane nog niet gepasseerd of we kregen al het antwoord op deze vraag.
De douanebeambte nam ons mee naar zijn kantoortje en wees ons op 't ontbrekende gedeelte van onze visumaanvraag. De visumaanvraag bestaat namelijk uit de visumaanvraag zelf en de begeleidende mail waarin ze de aanvraag zeggen te accepteren. Wij hadden per abuis alleen het document met de visumaanvraag geprint.....
Deze beambte kon echter wel iets regelen voor ons, maar daar zou wel wat extra's voor nodig zijn... " Do you understand", zei hij met indringende stem. "Ah you mean administrationfee" antwoordde Gijs snel. (Want Jelle heeft ons geleerd dat je dit gewoon maar een naam moet geven)
Maar wat geef je zo iemand? De pinautomaten weigerden, ook dat nog...Maar gelukkig hadden we nog wat eurobiljetten. We gaven hem 50 euro. Hij keek even snel naar de briefjes, frommelde ze weg in zijn bureaulade en maakte ons visum verder in orde. Gelukkig!
Dakar was voor ons wel het echte Afrika: 't betalen van smeergeld, zandwegen, 'n chaos van verkeer en handeltjes op straat, kleurige gewaden, mensen die zichtbaar zonder enige moeite vanalles op hun hoofd laten balanceren, vrolijk geverfde " car rapides" ( kleine busjes) en taxi's die bijna uit elkaar vallen en niet te vergeten fantastisch energieke muziek en dans.

Dan Dubai, totaal anders. Indrukwekkend om te zien, maar niet meer dan dat. Geen bruisende stad zoals Dakar.
Wel een waanzinnige wereld van mega shoppingmalls en grootse bouwwerken. Hier o.a. 'n bezoek gebracht aan de Burj Khalifa, ' t grootste gebouw ter wereld, en de palmeilanden.
De eerste avond in Dubai heeft de bijzondere herinnering van het verlossende berichtje dat we daar kregen dat neefje Thijs (van Lize) was geboren!

Na Dubai naar Kuala Lumpur, weer 'n hele andere wereld. Maar wat 'n aardige mensen en wat onwijs veel en lekker eten op straat!

Voorlopig blijven we nog even in Maleisie, in het nieuwe jaar reizen we verder naar het noorden.

Lieve mensen, alvast fijne feestdagen!

Liefs, Gijs en Lize

• 13 December 2013 - 13:08

Josine:

Leuk en lekker kort verslagje! Wat heb je in de shoppingmalls geshopt, Lize? (of Gijs, kan natuurlijk ook!;-).

Voor jullie ook alvast hele fijne feestdagen gewenst! Ik ben benieuwd hoe jullie daar dit jaar invulling aan gaan geven ;-).

Dikke kus!

• 13 December 2013 - 14:09

Maaike:

Leuk verhaal! Gefeliciteerd met het derde neefje! Leuk dat Azïe zo goed bevalt, jullie hebben nog veel tijd om daar lekker rond te struinen. Wij hebben de winterbandjes en moeten de ruiten krabben.
    Harrie en ik verheugen ons op het weekje NYC binnenkort.
    Veel plezier en eet smakelijk daar. X Maaike

• 13 December 2013 - 14:52

Joany:

Ha Gijs en Lize! Wat een hilarisch verhaal.. Ik heb me vooral kromgelachen om de universele reisgids maar dat jullie nu ook een 'administrative fee' hebben betaald laat toch maar zien dat de wijsheden uit het boek nog wel eens van pas kunnen komen! Jamner dat jullie geen flesje wodka meegenomen hadden;) Veel plezier in azie en ik kijk uit naar jullie volgend verhaal!

• 13 December 2013 - 15:38

Rob:

dat klinkt goed allemaal, mooi dat je snel een woord bedacht had voor het smeergeld :)

• 13 December 2013 - 15:55

Sandra Van Woerkeenss:

Dag lieve Lize en Gijs
    Nou hoe snel kun je geïntergreerd zijn. Jacques en ik hebben afgelopen week de documentaire Land van Aankomst gezien en daarna een gesprek met de schrijver van het boek: Paul Scheffer. Jullie passen er zo in!:) als het gaat om de intergratie van vandaag. Die Jelle is jullie topper.
    Ja en wat heerlijk dat er een neefje bij is. Lize je moeder belde om ons te laten weten te laten weten.
    De kersttijd in een ander deel van de werled meemaken is ook bijzonder.
    jaren gelden in Tunesië Oud en Nieuw gevierd met kamelen en dadles...
    Veel plezier op deze ondekkingstocht.
    Liefs Sandra

• 13 December 2013 - 19:26

Joop:

Dag Gijs en lize, dank voor de passende kaart (Kaapverdië). Weer zo'n attente Gijs actie. Een welkome verwijzing naar een nieuw vaarseizoen.
    Wat ik me afvraag: wat merken jullie merken van de verschillen in de verschijningsvormen van Islam in de landen die jullie al hebben doorkruist? Als ik me niet vergis kent Maleisië een gematigd islamitisch klimaat.
    Een land leer je kennen via het voedsel maar misschien wel beter door de eigen (traditionele) muziek. Klopt het dat westerse en traditionele muziek door elkaar mengen?
    Een fijne jaarwisseling gewenst en natuurlijk gepaste kerstdagen
    Hartelijke groet: Joop

• 14 December 2013 - 10:35

Sandra:

En zag ik toch wat slordigheidsfouten in mijn stukje...nou ja het was vrijdag en geen werkdag dus liet mijn juf zijn even varen .
    Nogmaals: mooie kersttijd en wisseling naar 2014. Wat is leuker, de tijd ervoor of de dagen zelf ...denk ik wel eens. Een soort van: vol verwachting.
    Gijs wel op 1 jan.onze duiktraditie in ere houden. Voor jou een stuk makkelijker met die temperatuur. Lize haak lekker aan!

XX Sandra

• 14 December 2013 - 13:13

Mama:

Dag schatten, altijd heerlijk om jullie reisverslag te lezen. Je maakt zo wat mee! Nog even en jullie schrijven je eigen reisgids. Late reactie deze keer, want snipverkouden en beetje zielig! Dat heb je met het Hollandse klimaat. Hebben jullie geen last van. Geniet maar lekker van de Kerst in Maleisië! Dat is wel heel wat anders dan anders. Ik mis jullie natuurlijk wel hier, maar zal aan jullie denken onder het dennengroen. Veel liefs, mama

• 15 December 2013 - 21:39

Jacques :

Lieve Lize en Gijs. Ik zie het voor me: heerlijk die exotische kilootjes wegstrekken en rekken! Ook mooi om een bedenkelijke transactie een naam te geven. Zo geef je zowel de ambtenaar als jezelf een "goed" gevoel over iets waarover je liever niet nadenkt. Dakar lijkt me de ideale vakantiebestemming als ik jullie impressies lees. Over Dubai had ik begin jaren '90 ook wat mixed feelings. Hoewel het nog niet zo hoog en indrukwekkend was als nu. Wat ik mij herinner, waren de ontelbare goudwinkeltjes en die prachtige houten dows (houten arabische kustvaarders). Er waren zelfs op de stranden nog kleine scheepswerven waar nieuwe scheepjes werden gebouwd. Gastarbeiders in de Golfstaten worden in veel gevallen als slaven behandeld. Bij veel grote bouwprojecten komen de meest wanstaltige praktijken aan het licht. In Aerdenhout zijn er relaties vertroebeld door fraudepraktijken met die megalomane Palmeilanden. Lekker belangrijk. En ons koningshuis gaat ondertussen lekker op de thee bij die boeven. Op naar Maleisie. Besef overigens wel dat die palmolieplantages de pest voor het regenwoud zijn. Een valse Idylle. Maar ik zou zo bij jullie achterop de fiets springen en genieten van het klimaat, het lekkere eten langs de straat en de warme gastvrijheid van de meeste Aziaten. Als jullie de gelegenheid hebben, zou ik ook Singapore, een schitterende stadstaat/haven, aandoen. Big Brother houdt met rust, reinheid en regelmaat de bevolking onder controle. In redelijk hoge welstand, dat wel. Fascinerend. Hier in Holland tiert de crisis nog welig, al worden er nog steeds bonussen uitgedeeld en slaat Wilders nog regelmatig wartaal uit. Business as usual, im Westen nichts neues! Wij rommelen ons via kerstmarkten en eindejaarsaanbiedingen naar het nieuwe jaar, dat wij natuurlijk zullen inwijden met een duik in de Noordzee! Lieve allebei, geniet van Thailand, weest voorzichtig en keep in touch! Dikke zoen voor twee wereldreizigers! XXX

• 16 December 2013 - 17:04

Frans Twigt:

Dag Gijs en Lize,
    Mooie verhalen, ben erg benieuwd naar de plaatjes, vooal van Indonesie want dat staat ook nog op mijn verlanglijstje. Zo rond deze tijd wordt er wat afgeborreld. Recent nog van de Jong Waternet. Erg gezellig en ik wordt nog steeds erg jong ingeschat. Uiteraard hebben we het dan ook over jou i.p.v. met jou. Je wordt gemist.
    Kerst en nieuwjaar zijn voor velen bezinningsmomenten, wat heeft jullie het letterlijk afstand nemen van de dagelijkse beslommeringen al opgeleverd. Kunnen straks nog wel aarden hier? Moeten we al vast een intergratiecursus organiseren?
    Al vast nog veel meer plezier en geluk samen in het nieuwe jaar!
    PS is het hoge woord er al uit ;-)

• 17 December 2013 - 12:07

Gijs:

Ha Frans,
    Nee, nog niet...! En ik hoor het al, dat waren inderdaad gezellige borrels. ;-) Veel plezier in de knusse donkere dagen en goede feestdagen toegewenst!

• 20 December 2013 - 10:25

Johan Beentjes:

Dag Gijs en Lize,

Pretige feestdagen toegewenst en de beste wensen voor 2014.
    Gijs, ik mag ook namens Bart zeggen dat we je missen.

Ik hoop dat jullie nog veel beleven tijdens jullie reis.

• 23 December 2013 - 10:49

Bart:

Hey Gijs en Lize,

Leuke foto's!! Gefeliciteerd met jullie nieuwe neefje, en ook vanuit Utrecht fijne feestdagen toegewenst!

Haha, het klopt wel wat Johan zegt, dat we je missen. We hebben nog geen geschikte vervang(st)er gevonden om je plaats warm te houden ;-) Bij POB en andere afdelingen informeren ze ook regelmatig hoe het met je gaat.

Veel plezier tijdens de feestdagen en bij het vervolg van jullie reis!

• 28 December 2013 - 10:50

Ton:

Hoi Gijs en Lize,
    Prachtig al die ervaringen...
    In Aziè ken ik alleen Thailand: ook heerlijk eten en super aardige mensen.
    Geniet ervan!!