Countryhoppen; 3 landen verder..! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Gijs en Lize - WaarBenJij.nu Countryhoppen; 3 landen verder..! - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Gijs en Lize - WaarBenJij.nu

Countryhoppen; 3 landen verder..!

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs en Lize

25 Januari 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

De hoogste tijd voor een nieuw bericht van ons! Dat dachten we eerder ook al, maar dan was er even gebrek aan inspiratie, geen internet, een mooie plek om te ontdekken of iets anders. Geen gebrek aan belevenissen in ieder geval! Want waar we in ons vorige bericht 3 grootse steden beschreven hebben we ondertussen 3 landen aangedaan..

We hebben ongeveer een maand in Maleisie doorgebracht - de 'droge' westkant van het schiereiland. Modern land, heel veel lekker eten, heel veel palmolie en rubberplantages en heel verschillende bevolkingsgroepen. Het moto 'Boleh!' (het kan!) levert de Maleisiers veel moois en vooruitgang op, maar de rucksichtlosheid waarmee het soms gepaard gaat is verontrustend.

Doorreizend naar het noorden hebben we ongeveer 2 weken in Thailand doorgebracht. Prachtig en comfortabel, inclusief verblijf op een heerlijk relaxt, bijna onbewoond tropisch eiland, een schitterende 'live-aboard' duiktrip voor Gijs en korte stop in Bangkok voordat de situatie daar helaas verder escaleerde.

Momenteel zitten we in Battambang, Cambodja. Dit land is een heel stuk armer en primitiever dan de voorgaanden. Gisteren zijn we op zoek gegaan naar een stukje geschiedenis. Te ver voor de tuk-tuk (hier een 'koets' & brommercombinatie), maar goed te doen met de taxi. Onze eerdere tuk-tukchaffeur Sam is mee als tolk en gids. Wanneer we de stad uitrijden moeten we een bedragje betalen aan de plaatselijke politie. Corruptie is hier aan de orde van de dag en het is een van de onderwerpen waar we het onderweg over hebben met Sam. Hij vertelt onder meer over de lage lonen (gemiddeld nog geen $100 per maand), de verrassend hoge kosten voor bijvoorbeeld benzine (1,25 US$) en elektriciteit (12,5 - 25 $ct/kWh), over het microkrediet waarmee hij zijn tuktuk kon financieren, maar ook over volleyballen en een goede avond uit; met vrienden naar de karaokebar. 56 Dollar voor 24 blikjes bier van je favoriete merk is niet goedkoop, maar ja. En misschien kun je aan het eind van de avond een meisje kussen! Het zijn leuke, levendige en open gesprekken, zonder rancune, wat je zou kunnen verwachten bij zo'n ongelijke verdeling.
Ondertussen trekt een landelijk en nogal stoffig landschap aan ons voorbij. Onze chauffeur stuurt zijn Toyota Camry kundig langs landbouwverkeer, vele volbeladen brommertjes, plukjes fietsers, handkarren, een gekantelde aanhanger en grote gaten in de weg.

Best wel moe komen we tegen de avond terug op onze kamer. Onze bestemming hebben we gevonden. We zitten vol ervaringen en vragen. Ter afleiding zetten we even Cambodjaanse Karaoke TV op. Dat is lekker overzichtlijk! Beter nog: Fashion TV, nog relativerender. We besluiten de dag met een verse annanassap op de nightmarket en een borrel bij een westers zaakje.

Volgende stop is Phnom Penh. Deze dagen stippelen we verdere reisplannen uit. En natuurlijk horen jullie op een gegeven moment weer van ons langs deze weg!

• 25 Januari 2014 - 12:44

Mama:

Dag schatten, wat een belevenissen en ervaringen! En voldoende aanleiding voor vragen en reflectie! jullie beleven een half leven in een paar maanden. Heerlijk om te lezen en me te verwonderen over hoe de wereld in elkaar zit. wat een schat aan ervaring nemen jullie straks mee terug. Heel leuk om te lezen over jullie gesprekken met de plaatselijke jongeren.Geniet maar volop van deze 'andere' wereld. Veel liefs vanuit een fris en grijs Nederland. xx mama/José

• 25 Januari 2014 - 14:28

Maaike:

Hallo lieve twee! Echt zó leuk om weer iets van jullie te horen! Ik moest alle collega's in het ongewisse laten...: " volgens mij zitten ze nog in Maleisië"
    Bedankt trouwens voor de leuke kaart!
    Gijs, je hebt je roeping gemist, je kan wel reisboekenschrijver worden.
    Hier is de saaie januarimaand bijna achter de rug. We wachten op sneeuw om de winterbandjes te testen. Geen vogels in de tuin bij de Nationale Vogeltelling vorige week, ze zitten lekker knus in de bossen en laten de zaadbollen zo lang hangen dat de zaadjes beginnen uit te lopen.
    Op de PS lijken we een managementlaag minder te krijgen en probeert men te bezuinigen met het project Triple S, slim, spaarzaam en simpel...
    Manon is goed ingeburgerd, het EDT loopt lekker, geen zorgen dus om ons!
    Geniet nog even volop, time flies when you're having fun.
    Oh ja, NYC was geweldig!!
    Liefs en groetjes ook van H, Maaike

• 25 Januari 2014 - 15:10

Floor:

Hi lieve Gijs en Lize,

Wat leuk om weer iets van jullie te horen! Klinkt allemaal erg indrukwekkend. Hoorde al van papa dat jullie een tripje de geschiedenis in gingen doen. Wat goed! Ben het met Maaike eens, jullie zouden eigenlijk een boek moeten schrijven met zulke mooie, indrukwekkende en grappige verhalen waarmee jullie ons vermaken!

Geniet weer volop!
    Liefs van ons 3-en

• 25 Januari 2014 - 15:25

Jacques Van Der Meer:

Hi wereldreizigers! Ons sms-contact was wel heel erg inspirerend. Ik wist eigenlijk niet dat jullie ook Cambodja zouden aandoen, dus toen Batambang in beeld kwam en jullie geinteresseerd waren in mijn VN-uitzending 1993, was ik behoorlijk verrast. Namen als Sisophon, Pum Nimith, Mongo Barai, Siem Riep en ga zo maar door, riepen weer bijzondere heinneringen in mij wakker. Natuurlijk ben ik in 2010 nog op bezoek geweest, maar dat jullie de overblijfselen van ons kamp zouden zien, vond ik heel speciaal. De rit er naar toe is nog steeds hetzelfde.Veel minder primitief dan 20 jaar geleden, maar armoede in vergelijking met Thailand. Gijs, die oude mortierstelling is wel heel speciaal; die overleeft alle vooruitgang. Helaas zijn veel houten barakken ter ziele! Het was een mooie en leerzame uitzending; een mix van ellende, kamaraadschap en avontuur! We gaan zeker de foto's en dia's bekijken als jullie terug zijn. Hier in de Rijndelta is het business as usual! Misschien binnenkort de eerste sneeuw! :-) X Jacques.

• 25 Januari 2014 - 17:51

Josine:

Yeah, er is weer een berichtje!! Ik sluit me bij Maaike aan want het is idd erg mooi beschreven!
    Jullie volgende bestemming lijkt me erg mooi en bijzonder!

Dikke kus!!

• 25 Januari 2014 - 18:08

Jacques Van Der Meer:

Of laat ik het anders zeggen: Im Westen Nichts neues, 100 jaar na het begin van de 1e wereldoorlog. Een periode in de Europese geschiedenis, die de moeite van het gedenken meer dan waard is. Een mooi voornemen als jullie weer terug zijn. Toch? Jac.

• 25 Januari 2014 - 18:58

Sandra:

Ha lieve Lize en Gijs

Ik heb van al dat sms verkeer tussen jou en pappa begrepen dat er een moment moet komen om terug te gaan in pappa's verleden met al zijn verhalen en dia's. Die gaan we vast van zolder halen.Blijjf ik even bij de tijd door er een hapje bij te maken.
    Beleef alles nu dubbel lang, want voor je het weet sta je weer op Schiphol :)
    Jacques en en ik hebben net genoten van een heerlijke Aziatische soep.Wat een allerhande al niet te bieden heeft.

Liefs Sandra

• 25 Januari 2014 - 23:02

Jan En Betty:

Hoi Lize en Gijs,

Jullie kunnen wel een boek schrijven van alle ervaringen van jullie prachtige reizen en indrukken.
    Wij zijn net terug van Mierlo, we hebben jullie neefjes Luuk en Thijs bewonderd.
    Wat zijn het twee lieverds, het was heel gezellig.
    Wij hebben na het kraambezoek nog met een groepjes van 8 personen en onze kleine Tygo bij de Griek in Mierlo wezen eten.
    Kortom dan missen we jullie wel, maar hopen dat jullie nog veel genieten!!!!!!

liefs Jan en Betty

• 26 Januari 2014 - 15:30

Wilma Van Dijke:

Hoi Lize en Gijs

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen en op die manier `een glimp` van jullie reis op te vangen.
    Wat een wereldwijsheid doen jullie zo op. Super om ons zo mee te laten genieten!
    Wat Betty al schreef.....wij hebben gister onze nieuwe wereldburger Thijs bewonderd! Hij lijkt erg veel op zijn grote broer Luuk..... het is een prachtig mooi mannetje.
    Luuk is apetrots en erg zorgzaam voor zijn kleine broertje, schattig om te zien.
    Wij wensen jullie nog heel veel moois toe op jullie reis en wachten ondertussen rustig af of het hier nog echt winter wordt!
    Dikke zoen van Ruud en Wilma

• 29 Januari 2014 - 15:10

Gijs En Lize:

Dank jullie wel voor de reacties! Leuk om te horen dat onze berichten goed leesbaar zijn. We proberen inderdaad om in een klein stukje toch een indruk te geven van wat we meemaken. Schrijven doen we allebei, om en om. Dit keer was het Gijs, de vorige keer Lize. Staat klein bovenaan de pagina.

En omgekeerd vinden wij het ook leuk om iets kleins uit NL te lezen!

We hopen dat het goed met jullie gaat en dat de winterbanden niet voor niets gewisseld zijn! :-)

• 01 Februari 2014 - 13:00

Joke & Age:

Lieve Gijs & Lize, leuk om weer van jullie te horen en over alle avonturen te lezen en natuurlijk de foto's! Het is ons wel duidelijk dat jullie volop genieten...... De tijd vliegt en jullie zijn alweer 4 maanden onderweg.....Half maart zijn jullie thuis en treffen dan een prachtige gerenoveerde Burmanstraat aan. Wij kregen ook de vakantiekriebels en gaan van 1 tot 23 maart naar Suriname en zijn druk bezig met de voorbereidingen. We hebben hier erg veel zin in!
    Geniet nog van de laaste anderhalve maand en wij zien en spreken elkaar eind maart.
    Liefs van Age & Joke.